Sinds vorig jaar mei ben ik de trotse bezitter van een BMW 2002 Touring, bouwjaar 1973.
Ik heb er even naar moeten zoeken voordat ik er een naar mijn zin heb kunnen vinden, maar uiteindelijk is het toch gelukt!

Mijn autohobby is er altijd geweest, maar pas echt serieus geworden, nadat ik de wilde haren een beetje kwijt was. Toen ben ik begonnen met het restaureren (body-off) van een originele Kever Karmann Cabrio en daarna nog eentje… per Kever een goede 1800 uur werk aan gehad… maar daar zullen jullie hier niet echt op zitten wachten waarschijnlijk…
Omdat er inmiddels twee kleine dochtertjes bij zijn gekomen, was de beschikbare tijd wat minder geworden dan eerst het geval was. Om weer zo’n ‘groot’ project te starten zag ik even niet meer zitten. Daarnaast wilde ik wat actiever worden in de (klassieke) rittensport.
Dus een ‘rijdend’ project leek me een geschiktere optie dan een totaalrestauratie.
Ik heb de Touring gevonden in Den Haag, de verkoper had de BMW een jaar eerder gekocht van een garagehouder in Haarlem, die deze BMW had opgemaakt voor de hobby.
Hij heeft hem in 2009/2010 geheel opnieuw overgespoten en weer in orde gemaakt nadat deze jaren in een loods had stilgestaan.
De verkoper had de Touring puur gekocht om mee te rijden en was zelf niet echt technisch, waardoor er toch wel weer de nodige gebreken aan begonnen te komen.
Ideaal voor mij dus voor de hobby!
De belangrijkste punten op de lijst waren als volgt:
- Voorremmen rammelden bij het aanremmen
- Uitlaat hing zo’n beetje los onder de auto
- De torsiestang om de motorkap omhoog te houden ontbrak nog
- Defecte km-teller
- Tikje in de kop
- Pluimen bij overschakelen (zeg maar gerust ‘Houdini’…. Zo’n blauwzwarte rookwolk…)
Als eerste de motor maar eens voorzien van nieuwe olie met filter, bougies, koelwater etc.
Omdat veiligheid boven alles gaat, meteen maar de remmen aangepakt.
De zuigers in de klauwen bleken gedeeltelijk vast te zitten, ofwel reviseren, nieuwe blokken, schuiven en remvloeistof vervangen.
Ook de uitlaat weer in ‘ere’ hersteld, het beugeltje voor montage aan de versnellingsbak ontbrak en de nieuwe rubbers uiteraard.
De km-teller werkte inmiddels weer met dank aan Tomfish, die zo attent was om deze te repareren toen ik bij hem de torsiestang voor de motorkap heb opgehaald!
Omdat er in het najaar een aantal kaartleesritten/ klassieke rally’s op het programma stonden heb ik even niets meer aan de Touring gedaan en de overige gebreken voorlopig voor lief genomen.
Er is toen een Terratrip 303 in gekomen, de verlichting is op ‘peil’ gebracht d.m.v. en set Hella breedstralers en nog een setje Hella verstralers.
Daarnaast nog een oliedrukmeter, een olietemperatuurmeter, een accuspanning-meter en een rvs-schakelaarpaneel met juiste voedingen in het middenconsole ingebouwd.

Al snel bleek echter de originele dynamo niet afdoende was (35 A)… na enig uitzoekwerk deze kunnen vervangen door een 65 A versie.
Vervolgens al een flinke dosis plezier met het klussen en rallyrijden achter de rug!

Toen kwam het echte werk…het tikje in de kop…ging er aanvankelijk simpel vanuit dat de kettingspanner niet meer naar behoren zijn werk zou doen….klopt het was de spanning van de ketting, maar meer doordat deze zelf was opgerekt en niet de spanner…
Toch dus maar het hele motorblok uit de Touring gehaald en de kop gelicht.
Omdat het pluimen ook verholpen moest worden, ging ik ervan uit dat dit wel opgelost zou zijn door het vervangen van de klepseals…
De kop weggebracht naar een revisiebedrijf met onderstaand resultaat:

In de tussentijd alles mooi schoon gemaakt, de distibutieketting vervangen samen met het onderste tandwiel, nieuwe pakkingen, nieuwe koelwaterslangen etc. en het blok zo weer teruggebouwd in de veronderstelling dat alles weer in orde zou zijn.

Dit bleek echter niet het geval……ik was iets te gemakkelijk geweest.
Het probleem bleek niet in de klepseals te zitten, maar in de olieschraapveren en het ontbreken van hoongroeven….dom dom dom….
Was er dus iets te gemakkelijk vanuit gegaan dat alles in orde was omdat de compressiemeting rond de 12 bar uitkwam…
Maarja de Hornelandrally kwam eraan op 1 maart….
Dus er maar voor gekozen deze eerst te rijden en op 28 april nog de peelrandclassic om vervolgens verdere actie te gaan ondernemen.
De Hornelandrally was de eerste keer voor ons en had ik voor geen goud willen missen!!
Zag toevallig in een ander topic al een foto voorbij komen
Het was twee dagen (met aardig het gas erop…) toeren door Limburg, de Ardennen, Luxemburg en Noord-Frankrijk…
Hieronder enkele foto’s:

Daarna nog de Peelrandclassic rally gereden op 28 april en vervolgens het motorblok voor de tweede keer eruit gehaald…
Inmiddels ligt hij in losse onderdelen bij de revisateur..

Omdat er onderin de cylinders een lichte stootrand was ontstaan zal het nu geboord/ gehoond worden en nieuwe zuigers erin. De (al niet origniele) TII-zuigers met compressieverhouding 1:10 worden nu maar meteen vervangen door gesmede zuigers met compressieverhouding 1:11.
Ben benieuwd wat dit gaat geven!
Nu maar aan de gang met de bodyschutz van de bodem te verwijderen, dan een goede beschermlaag aanbrengen, kleine plekjes wellicht meteen repareren, dan kan hij er weer even tegen!
De linkerbinnendorpel achter is sowieso wat aan de slechte kant , dus maar eens kijken hoe we dit op kunnen gaan lossen/ lassen….
Vandaag ook nog de stuurnaaf voor een sparco-sport-stuurtje binnengekregen en uitlaat-isolatietape om het uitlaatspruitstuk in te tapen, dus we hoeven ons niet te vervelen de komende weken!
Tot zover mijn verhaal, ik zal jullie in ieder geval verder op de hoogte houden van alle ontwikkelingen!
Vriendelijke groet, Bjorn
BMW 2002 Touring 1973
- 2l M10 blok
- Verlengde drijfstanden, kortere zuigers
- Dubbele dell'orto's
- Spaghetti-spruitstuk
- Geflowde en paar mm gevlakte kop
- Schrick 304 graden nokkenas met dubbele Schrick klepveren
- Illuminition electronische ontsteking