Nou, de overheid heeft weer iets gevonden...
-
BrilletjeOO
- Contacteer:
Nou, de overheid heeft weer iets gevonden...
http://nos.nl/artikel/401212-vervuiling ... t-toe.html
Luister maar eens naar het motorgeluid bij het filmen van de uitlaat,,, hoor ik in de verte geen
oude mercedes diesel.....
Luister maar eens naar het motorgeluid bij het filmen van de uitlaat,,, hoor ik in de verte geen
oude mercedes diesel.....
Ik heb nu een Benz... maar een 02 blijft mijn wens
-
HansJ
- Contacteer:
Re: Nou, de overheid heeft weer iets gevonden...
Uit de bebouwde kom weren van oldtimers
Hier in het westen is alleen maar bebouwde kom
Waar moet ik mijn auto's dan laten die ik bijna dagelijks gebruik??????
Weer gezeur over vervuiling terwijl het natuurlijk alleen maar om het belastingvrije gaat.
Wie stond er ook al weer positief to oldtimers en belasting vrij?
Was dat niet Wilders
Hier in het westen is alleen maar bebouwde kom
Waar moet ik mijn auto's dan laten die ik bijna dagelijks gebruik??????
Weer gezeur over vervuiling terwijl het natuurlijk alleen maar om het belastingvrije gaat.
Wie stond er ook al weer positief to oldtimers en belasting vrij?
Was dat niet Wilders
- Branko
- Bestuurslid BMW 02 Club NL

- Contacteer:
Daar ga ik dus nooit op stemmen, maar laten we de politiek erbuiten houden.
Ik irriteer me ook dood aan al die smerige stink mercedesen DIESEL, hier is die oldtimerregeling niet voor gemaakt.
De oldtimer-regeling is gemaakt dat we 'n paar evenementjes en op zonnige dagen 'n rondje kunnen rijden. Niet om de wegenbelasting te ontduiken.
Helaas hebben heel veel mensen de maas in de wet gebruikt om zo'n stinkdiesel uit Duitsland te importeren, dan krijg je dit.
Ze zouden wat aan de import van oldtimers met diesel moeten doen ipv alle oldtimers aan te pakken.
Ik irriteer me ook dood aan al die smerige stink mercedesen DIESEL, hier is die oldtimerregeling niet voor gemaakt.
De oldtimer-regeling is gemaakt dat we 'n paar evenementjes en op zonnige dagen 'n rondje kunnen rijden. Niet om de wegenbelasting te ontduiken.
Helaas hebben heel veel mensen de maas in de wet gebruikt om zo'n stinkdiesel uit Duitsland te importeren, dan krijg je dit.
Ze zouden wat aan de import van oldtimers met diesel moeten doen ipv alle oldtimers aan te pakken.
Branko van Rijnsoever
Voorzitter BMW 02 club Nederland
BMW 1802 1975
BMW 1800 1970
BMW 320i cabrio 1990
BMW R1100 S 2001
BMW 1802 1975
BMW 1800 1970
BMW 320i cabrio 1990
BMW R1100 S 2001
- loentje
- Lid BMW 02 Club NL

- Contacteer:
Daar ben ik het niet mee eens Branko,
Het is toch ook mooi om dadelijk een e28 diesel te hebben omdat dit bmws eerste diesel was. Dan heb je hem puur uit liefhebberij!
Het gross van die stinkdiesel rijders wonen in de grootte steden, utrecht amsterdam rotterdam. Weer de diesels uit de grootte steden en je bent klaar.
Aan de andere kant, kijk eens naar de uitstoot van vliegtuigen of boten. Misschien kan de overheid zich daar beter eerst op concentreren ipv die paar oldtimers.
groeten loentje
Het is toch ook mooi om dadelijk een e28 diesel te hebben omdat dit bmws eerste diesel was. Dan heb je hem puur uit liefhebberij!
Het gross van die stinkdiesel rijders wonen in de grootte steden, utrecht amsterdam rotterdam. Weer de diesels uit de grootte steden en je bent klaar.
Aan de andere kant, kijk eens naar de uitstoot van vliegtuigen of boten. Misschien kan de overheid zich daar beter eerst op concentreren ipv die paar oldtimers.
groeten loentje
Al heb je 150 pk en een sportuitlaat, ik hoor liever het geluid van mijn automaat!
BMW 2000 Touring aut, ceylon
BMW E12 520 1973, ceylon
BMW E21 323i baur 1980, polaris
BMW E30 325i cabrio, delphin
BMW 2002 1969 bristol
BMW 2002ti 1971 malaga
BMW e46 325i touring 2001, Cosmoszwart
BMW E12 520 1973, ceylon
BMW 2002 1969 bristol
BMW 2002ti 1971 malaga
- Juriaan
- Lid BMW 02 Club NL

- Contacteer:
Jongens,
Maakt allemaal geen zak uit. Stel dat als we op deze manier doorgaan met CO2 uitstoten dat dan over 100 jaar de aarde onbewoonbaar is voor een groot gedeelte van de mensheid (lucht, zeespiegelstijging, klimaat, neerslag, temperatuur, etc)
Als we nu 20% CO2 reductie voor elkaar krijgen (wat al is aangetoond dat dit niet gaat lukken) dan is het scenario boven niet over 100 jaar maar over 120 jaar werkelijkheid.
Zelfs met 50% reductie (dit is echt extreem als je al ons gas, kolen en olie verbruik bekijkt) dan is nog steeds zo dat over 200 jaar bovengenoemd scenario werkelijk is.
Dit is dus muggenziften als je kijkt naar de ontwikkeling van dit soort processen die vaak miljoenen jaren ontwikkeling hebben gekost in de geschiedenis van moeder aarde.
Iedereen die van bovenstaande soort regels bedenkt is in mijn ogen echt knetter gek!
Overigens ben ik natuurlijk groot voorstander van het redden van de aarde voor mijn en jullie nageslacht. Maar hiervoor moet echt wat meer worden gedaan als het overstappen van een oldtimer in een prius! Het verbruik van gas, kolen en olie (lange kringloop) moet zeer drastisch naar beneden om dit te bereiken. Denk aan 90-100%.
Zo, en nu wil ik niets meer horen over de Toyota pruis
Maakt allemaal geen zak uit. Stel dat als we op deze manier doorgaan met CO2 uitstoten dat dan over 100 jaar de aarde onbewoonbaar is voor een groot gedeelte van de mensheid (lucht, zeespiegelstijging, klimaat, neerslag, temperatuur, etc)
Als we nu 20% CO2 reductie voor elkaar krijgen (wat al is aangetoond dat dit niet gaat lukken) dan is het scenario boven niet over 100 jaar maar over 120 jaar werkelijkheid.
Zelfs met 50% reductie (dit is echt extreem als je al ons gas, kolen en olie verbruik bekijkt) dan is nog steeds zo dat over 200 jaar bovengenoemd scenario werkelijk is.
Dit is dus muggenziften als je kijkt naar de ontwikkeling van dit soort processen die vaak miljoenen jaren ontwikkeling hebben gekost in de geschiedenis van moeder aarde.
Iedereen die van bovenstaande soort regels bedenkt is in mijn ogen echt knetter gek!
Overigens ben ik natuurlijk groot voorstander van het redden van de aarde voor mijn en jullie nageslacht. Maar hiervoor moet echt wat meer worden gedaan als het overstappen van een oldtimer in een prius! Het verbruik van gas, kolen en olie (lange kringloop) moet zeer drastisch naar beneden om dit te bereiken. Denk aan 90-100%.
Zo, en nu wil ik niets meer horen over de Toyota pruis
1975 - Polaris - BMW 1602L 63-ZN-07
1973 - Ceylon - BMW 2002tii
1997 - BMW 528i touring met trekhaak en kinderzitjes.
- loentje
- Lid BMW 02 Club NL

- Contacteer:
Wie begon er hier over een prius
afijn, idd en het besef komt volgens mij pas daadwerkelijk bij alle grootte spelers als het bijna te laat is. Volgens mij zijn een hoop van die technologien er al.
Het allerbeste om milieuvervuiling tegen heeft Juriaan al genoemd in zijn vorige bericht, en kan daar voorlopig nog aan mee werken, en dat is geen nageslacht!!!
Zijn er geen kinderen, kunnen die ook niet voor vervuiling zorgen en stopt onze vervuilende generatie vanzelf. Lijkt me goed dat de zeurende politicie met deze stap beginnen!
Andere goed oplossing is het tegen gaan van welvaart in derde wereld landen. Als iedereen op de wereld zou leven zoals in Nederland dan hebben we drie aardes nodig om de populatie te onderhouden. Worden de derde wereldlanden ook welvarender dan stijgt de consumptie en kans op oorlogen neemt toe vanwege toekomstige grondstofgebrekken. Voordeel van oorlog is wel dat er weer populatievermindering is die in de toekomst niet voor vervuiling kunnen zorgen.
Oorlog gaat meestal niet zachtaardig, dan kunnen we beter een geboortestop in de wereld afkondigen
groeten loentje
afijn, idd en het besef komt volgens mij pas daadwerkelijk bij alle grootte spelers als het bijna te laat is. Volgens mij zijn een hoop van die technologien er al.
Het allerbeste om milieuvervuiling tegen heeft Juriaan al genoemd in zijn vorige bericht, en kan daar voorlopig nog aan mee werken, en dat is geen nageslacht!!!
Zijn er geen kinderen, kunnen die ook niet voor vervuiling zorgen en stopt onze vervuilende generatie vanzelf. Lijkt me goed dat de zeurende politicie met deze stap beginnen!
Andere goed oplossing is het tegen gaan van welvaart in derde wereld landen. Als iedereen op de wereld zou leven zoals in Nederland dan hebben we drie aardes nodig om de populatie te onderhouden. Worden de derde wereldlanden ook welvarender dan stijgt de consumptie en kans op oorlogen neemt toe vanwege toekomstige grondstofgebrekken. Voordeel van oorlog is wel dat er weer populatievermindering is die in de toekomst niet voor vervuiling kunnen zorgen.
Oorlog gaat meestal niet zachtaardig, dan kunnen we beter een geboortestop in de wereld afkondigen
groeten loentje
Al heb je 150 pk en een sportuitlaat, ik hoor liever het geluid van mijn automaat!
BMW E12 520 1973, ceylon
BMW 2002 1969 bristol
BMW 2002ti 1971 malaga
BMW E12 520 1973, ceylon
BMW 2002 1969 bristol
BMW 2002ti 1971 malaga
- Juriaan
- Lid BMW 02 Club NL

- Contacteer:
Dus jij neemt geen kinderen en wil iedereen buiten Europa in een lemen hutje met waterput laten wonen zodat jij in je oldtimer kunt rijden?

Dat is een echt oldtimer hart en verdient de BMW 02 Club NL "clublid van het jaar" prijs
Dat is een echt oldtimer hart en verdient de BMW 02 Club NL "clublid van het jaar" prijs
- loentje
- Lid BMW 02 Club NL

- Contacteer:
Idd Jur,
en stiekem is zo elke Nederlander/Europeaan maar durven ze dat niet te zeggen.
milieu en derde wereld, allemaal leuk als het maar niet ten kostte gaat van onze eigen welvaart.
Partijleiders van Groenlinks en SP kunnen er ook voor kiezen om in een heel klein huisje te gaan wonen en het grootste gedeelte van hun salaris te schenken aan bijvoorbeeld de derde wereld. Geloof ook niet dat zij dat zullen doen als we dat zouden vragen.
Kortom, lang leve de oldtimer. Lid van het jaar mag altijd
Geen kinderen moet ik thuis nog even overleggen haha
groeten loentje
en stiekem is zo elke Nederlander/Europeaan maar durven ze dat niet te zeggen.
milieu en derde wereld, allemaal leuk als het maar niet ten kostte gaat van onze eigen welvaart.
Partijleiders van Groenlinks en SP kunnen er ook voor kiezen om in een heel klein huisje te gaan wonen en het grootste gedeelte van hun salaris te schenken aan bijvoorbeeld de derde wereld. Geloof ook niet dat zij dat zullen doen als we dat zouden vragen.
Kortom, lang leve de oldtimer. Lid van het jaar mag altijd
Geen kinderen moet ik thuis nog even overleggen haha
groeten loentje
BMW E12 520 1973, ceylon
BMW 2002 1969 bristol
BMW 2002ti 1971 malaga
BMW E12 520 1973, ceylon
BMW 2002 1969 bristol
BMW 2002ti 1971 malaga
- ppsheijnen
- Lid BMW 02 Club NL

- Contacteer:
dit is reeds gebeurd met de nieuwe oldtimer regelingBranko schreef:Ze zouden wat aan de import van oldtimers met diesel moeten doen ipv alle oldtimers aan te pakken.
verder "vergeet" het artikel te vertellen dat in Frankrijk geen wegenbelasting wordt betaald en in Duitsland nog geen kwart van wat wij hier betalen, en dan laat ik de BPM nog erbuiten.
Dus de overheid heeft er zelf voor gezorgd dat autorijden een misdaad is en onbetaalbaar is geworden, en ja dan wek je misbruik ook in de hand. Ook zijn er genoeg 02's met een LPG-tank opgereden met dezelfde financiele reden.
Derde wereldlanden? ik heb in Afrika gewerkt (Ivoorkust) en wat je daar ziet rijden is verschrikkelijk en als de auto ververst wordt gaat de olie gewoon terug de grond in, ik denk dat daar veel meer milieuwinst is te halen.
Prius, klinkt leuk jammer dat het bouwen, rijden en demonteren van het geval een grotere milieuschade oplevert dan een Hummer!!
halve waarheden en geldklopperij..................
i just keep on touring...................
BMW touring 2000tii uit 1972
Studebaker GT-Hawk uit 1964
BMW 320 Cabrio
BMW touring 2000tii uit 1972
Studebaker GT-Hawk uit 1964
BMW 320 Cabrio
- 1502
- Lid BMW 02 Club NL

- Contacteer:
Even terug naar de stelling. Het feit dat ik dagelijks meerdere Mercedessen tegenkom ( zeker 4-5 per dag ) is de oorzaak van het probleem. Oldtimer BMW's kom je maar zelden tegen, die worden dan ook ( bijna ) alleen maar als historisch vervoermiddel gebruikt en niet uit om financiëel voordelig uit te zijn. Bijna alle Benzen worden geïmporteerd vanuit Duitsland of de USA. Onze BMW-tjes ( bijna ) niet. Ik erger mij hier ook aan en kan me voorstellen dat dit voor veel meer mensen een doorn in het oog is met als gevolg dat wij misschien ook de dupe worden.
Aangezien alle beetjes helpen mogen ze van mij de oldtimer regeling herzien. Laat iedereen maar bewijzen dat ze een auto bezitten uit liefde voor de historie. Kun je dit niet, en gebruik je een vervoermiddel alleen maar om voordelig uit te zijn, dan mag je van mij meer betalen. Zo zullen de meeste "vervuilers" uit het straatbeeld verdwijnen.
"Branko for president"
Aangezien alle beetjes helpen mogen ze van mij de oldtimer regeling herzien. Laat iedereen maar bewijzen dat ze een auto bezitten uit liefde voor de historie. Kun je dit niet, en gebruik je een vervoermiddel alleen maar om voordelig uit te zijn, dan mag je van mij meer betalen. Zo zullen de meeste "vervuilers" uit het straatbeeld verdwijnen.
"Branko for president"
Groeten, Hans W.
'72 BMW 2002 Atlantik
'77 BMW 1502 Polaris (exit)
'72 BMW 2002 Atlantik
'77 BMW 1502 Polaris (exit)
-
reinvdburg
- Contacteer:
Hmm naast dat LPG dus 90% beter is voor het milieu, hoeft dit niet eens perse van diep binnenuit de aarde te komen. Koeien en ook wij poepen zelf LPG uit. Bewijs: http://www.boerderij.nl/Home/Achtergron ... GD553547W/
Voor diesels kan ik dit probleem licht begrijpen. Voor mij is het duidelijk. De overheid wil graag meer belasting ontvangen!
Voor diesels kan ik dit probleem licht begrijpen. Voor mij is het duidelijk. De overheid wil graag meer belasting ontvangen!
- Juriaan
- Lid BMW 02 Club NL

- Contacteer:
Ik vind dit eigenlijk wel een hele goede. We praten hier alsof een 1986'er onbehoorlijk weinig betaald aan belastingen maar vergeleken met de rest van de wereld zit Nederland in de absolute top als we kijken naar belastingen op het rijden. Het is alleen een scheefgroei vergeleken met een auto die wat nieuwer is.verder "vergeet" het artikel te vertellen dat in Frankrijk geen wegenbelasting wordt betaald en in Duitsland nog geen kwart van wat wij hier betalen, en dan laat ik de BPM nog erbuiten.
Dus de overheid heeft er zelf voor gezorgd dat autorijden een misdaad is en onbetaalbaar is geworden, en ja dan wek je misbruik ook in de hand. Ook zijn er genoeg 02's met een LPG-tank opgereden met dezelfde financiele reden.
Overigens loopt de gemiddelde 1986'er z'n 1 liter op 10 km. Rijdend op benzine betekend dit dat je nog altijd 0,10 euro per KM betaald. Op diesel zal dit dan een cent of 6-7 zijn per KM. Het is dus absoluut niet dat er geen belasting betaald wordt!
Daarnaast: Dit probleem lost zich vrij snel op aangezien de 1986 auto's over 5 jaar allemaal versleten zijn als er dagelijks mee gereden wordt.
Ik denk dat de overheid dit gewoon op zijn beloop moet laten. In de nabije toekomst zijn er dan al snel weer alleen echte oldtimers over aangezien de grens nu bij 1986 getrokken is.
- leonva
- Lid BMW 02 Club NL

- Contacteer:
pfoei... ben ik even blij dat ik een benzine mercedes heb 
Waar ik overigens net 1500 km per jaar mee rij...
Waar ik overigens net 1500 km per jaar mee rij...
atlantik
- 4x2
- Contacteer:
Juriaan: je weet dat tegenwoordig weer alles belastingvrij wordt ? Weliswaar 30 jaar en incl brandstoftoeslag, maar dan nog kan het makkelijk uit.
1602 '75 weggeknikkerd
E46 316ti G3 '02
E30 316 '86
VFR750F '94
E46 316ti G3 '02
E30 316 '86
VFR750F '94
- Juriaan
- Lid BMW 02 Club NL

- Contacteer:
Je hebt gelijk Harrie. Dan gaat mijn bovenstaande punt dat het zich automatisch oplost door slijtage niet op.
Reden voor feest bij de meer nostalgisch ingestelde autoliefhebbers. Met een iets aangepaste wet kunnen ‘we’ weer door met het verzamelen van oude rommel! Oldtimers en youngtimers worden weer belastingvrij.
De autoliefhebber en de overheid gaan vrij slecht door een deur. Daar hielp het afschaffen van de oldtimer-regeling niet echt bij. Alle auto’s gebouwd (en later alle auto’s op kenteken gezet) na 31 december 1986 zouden nooit meer belasting-vrij van hun oude dag kunnen genieten. Erg jammer en op het eerste oog een nutteloze ‘aanscherping’ van een vroeger leuke wet. Auto’s van 25 jaar en ouder heb je er graag ‘bij’. Het rijden in oldtimers en youngtimers kost altijd meer tijd, liefde en/of onderhoud. Bovendien gaat het om een zeer klein deel van het Nederlands wagenpark.
Natuurlijk krijgen we niet de makkelijke ouderwetse regel (alles 25+ is OK) terug. De politiek heeft ook gehoord dat auto’s na 1990 gebouwd wel heel veel beter in elkaar zitten dan het pre-1980 blik. Daarom willen ze op den duur alleen auto’s ouder dan 30 jaar belastingvoordeel gunnen.
Geleidelijk zullen we aan de nieuwe regeling wennen. Iedereen met een 1986-er zit sowieso gebakken, de volgende jaren worden met tussenpozen van 2 jaar belastingvrij. Daarbij telt de datum eerste ingebruikname. Is de auto voor het eerst in 1987 op kenteken gezet dan krijgt deze na 26 jaar belastingvrijstelling. 1988-ers moeten 27 jaar wachten, 1989-ers 28 jaar, enzovoort. Deze overgangsregeling geldt voor de auto’s met eerste ingebruikname tot en met 1990.
- BMW02SPRINTERS
- Lid BMW 02 Club NL

- Contacteer:
Ach al dat gezeur over dat mileugedoe voor oltimers...Ga maar eens in de haven kijken als daar een een groot
vrachtschip vertrekt..die gooit meer troep de lucht in als alle oltimers samen...
Ja ..en dat mag wel...
vrachtschip vertrekt..die gooit meer troep de lucht in als alle oltimers samen...
Ja ..en dat mag wel...
2150cc en 304gr nokkenas.
40%sperdiff.en bijna een rolkooi erin.
In bezit van. Bmw1602 sedan bj 73 turbolook rood.
Bmw 320i 2.2 Touring E46 bj 2001
En een Fiets...ook al niet meer
40%sperdiff.en bijna een rolkooi erin.
In bezit van. Bmw1602 sedan bj 73 turbolook rood.
Bmw 320i 2.2 Touring E46 bj 2001
En een Fiets...ook al niet meer
- 02plus
- Lid BMW 02 Club NL

- Contacteer:
En ik durf te zeggen dat ik zo niet ben als jij suggereert.en stiekem is zo elke Nederlander/Europeaan maar durven ze dat niet te zeggen.
Bij de SP staan alle bestuurders een deel van hun inkomen af en wonen de meeste gewoon in een rijtjeshuis .
Vreemde uitspraak van iemand die zelf al jaren met oude peugot diesels rondrijd die vervuilen niet?Ik irriteer me ook dood aan al die smerige stink mercedesen DIESEL
Ad
02PLUS
1600-2 1969 Ratlook
1600 -2 project
2002 project
bmw 528 E12
02PLUS
1600-2 1969 Ratlook
1600 -2 project
2002 project
bmw 528 E12
- Branko
- Bestuurslid BMW 02 Club NL

- Contacteer:
Dat weet ik, maar daar betaal ik ook ruim wegenbelasting voor.
Het gaat mij niet om de vervuiling, ik stook het huis warm met kolen en rijdt idd 'n Peug Diesel.
Maar ik wil niet het belastingvoordeel op mijn klassieker verliezen omdat anderen misbruik van de regeling maken.
Om die reden irriteer ik me dan ook dood aan al die smerige stink Mercedesen DIESEL.
Het gaat mij niet om de vervuiling, ik stook het huis warm met kolen en rijdt idd 'n Peug Diesel.
Maar ik wil niet het belastingvoordeel op mijn klassieker verliezen omdat anderen misbruik van de regeling maken.
Om die reden irriteer ik me dan ook dood aan al die smerige stink Mercedesen DIESEL.
Branko van Rijnsoever
BMW 1802 1975
BMW 1800 1970
BMW 320i cabrio 1990
BMW R1100 S 2001
BMW 1802 1975
BMW 1800 1970
BMW 320i cabrio 1990
BMW R1100 S 2001
- Maarten
- Lid BMW 02 Club NL

- Contacteer:
zijn ook genoeg nieuwere diesels die het uitblakeren van achtere
roetfilters werken wel die BMW's met filter is de uitlaat gewoon blank van binnen na de filter
en denk dat je weinig mag zeggen als je een 19d onder de kap hebt
roetfilters werken wel die BMW's met filter is de uitlaat gewoon blank van binnen na de filter
en denk dat je weinig mag zeggen als je een 19d onder de kap hebt
bmw 1802 1971 verona stalling
bmw 2002 baur 1972 rot
bmw 2002 1972 inkamotorloos
bmw 1802 1973 golf geel 2l turbo LPG
bmw 2002 1974 verona project met laag stof erop
bmw 323i 1979 le mans blauw
bmw 316 1984santorin blauwm50b25
bmw 316i 1987 vies bruin
bmw 2002 baur 1972 rot
bmw 316i 1987 vies bruin
- Juriaan
- Lid BMW 02 Club NL

- Contacteer:
Niemand in de westerse wereld mag iets zeggen over milieu want we zijn allemaal zeer milieu onvriendelijk. Brandstoffen die uit de lange kringloop (=Gas, olie, kolen) gehaald worden brengen CO2 in onze atmosfeer die er 50-500 miljoen jaar (=500.000.000 jaar) geleden uit is gehaald door voornamelijk planten en plankton.
Het lijkt er nu op dat we deze voorraad in ca. 500 jaar er doorheen brassen. Dit is dus ca. 1.000.000x sneller als deze voorraden in het verleden opgebouwd zijn. Willen we naar een natuurlijk evenwicht dan zullen we dus maar een fractie (het 1 miljoenste deel bijvoorbeeld) moeten gaan verbruiken van wat we nu doen. Pas dan is er weer een evenwicht tussen CO2 opbouw en het verbruiken van CO2.
Voor het CO2 vraagstuk zijn we zo slecht bezig dat hier een besparing van 20-30% echt niet gaat meehelpen aan een betere wereld. Mensen die nu de Prius of Ampera rijden kopen een verzonnen status.
Een behoorlijk losstaand iets is de uitstoot van overige verbindingen (NOx, roet particles, CO, en dergelijke). Aangezien CO2 niet giftig is in de hoeveelheid die in de lucht zit is CO2 niet direct schadelijk voor de mens. Andere stoffen uit de uitlaat zijn dit wel.
Een oude diesel stoot z'n 80x (!!) meer roet particles uit dan een moderne diesel (zoals Maarten hierboven al aangaf). Dit geeft smog en vooral de kleinere deeltjes kunnen longkanker veroorzaken.
Een oude Benzine auto EN ook LPG auto stoot tussen de 40x en 100x meer NO en NO2 uit dan een moderne auto. Dit heeft zure verbindingen tot gevolg die ons milieu aantasten. Daarnaast Smog welke weer direct schadelijk zijn voor een mens.
Als je als doel hebt om de lucht schoner te maken dan zul je dus moeten gaan rijden met auto's welke minder emissie hebben. Dit zijn over algemeen de nieuwere auto's. Een "oldtimer" waar gewoon 20.000-30.000 km in gereden wordt per jaar stoot dus net zoveel emissie uit als alle nieuwe auto's in de hele wijk bij elkaar. Hiermee heb je onderbouwd dat het geen onzin is dat het aantal km's van oldtimers (als we schonere lucht willen in de steden) beperkt moet worden tot plezierritjes en dergelijke zoals 99% van onze leden hun auto ook gebruikt.
Voor het grote gedeelte van de km's zal dan een andere (schonere) vorm van transport gekozen moeten worden met voorop de fiets of de trein. Een nederlandse gasgestookte energiecentrale (stroom voor de trein) heeft namelijk een erg schone uitstoot en staat vaak ver van een stad. Daarnaast zorgt zijn hoge schoorsteen ervoor dat de vieze lucht pas in het buitenland neerslaat
.
Het lijkt er nu op dat we deze voorraad in ca. 500 jaar er doorheen brassen. Dit is dus ca. 1.000.000x sneller als deze voorraden in het verleden opgebouwd zijn. Willen we naar een natuurlijk evenwicht dan zullen we dus maar een fractie (het 1 miljoenste deel bijvoorbeeld) moeten gaan verbruiken van wat we nu doen. Pas dan is er weer een evenwicht tussen CO2 opbouw en het verbruiken van CO2.
Voor het CO2 vraagstuk zijn we zo slecht bezig dat hier een besparing van 20-30% echt niet gaat meehelpen aan een betere wereld. Mensen die nu de Prius of Ampera rijden kopen een verzonnen status.
Een behoorlijk losstaand iets is de uitstoot van overige verbindingen (NOx, roet particles, CO, en dergelijke). Aangezien CO2 niet giftig is in de hoeveelheid die in de lucht zit is CO2 niet direct schadelijk voor de mens. Andere stoffen uit de uitlaat zijn dit wel.
Een oude diesel stoot z'n 80x (!!) meer roet particles uit dan een moderne diesel (zoals Maarten hierboven al aangaf). Dit geeft smog en vooral de kleinere deeltjes kunnen longkanker veroorzaken.
Een oude Benzine auto EN ook LPG auto stoot tussen de 40x en 100x meer NO en NO2 uit dan een moderne auto. Dit heeft zure verbindingen tot gevolg die ons milieu aantasten. Daarnaast Smog welke weer direct schadelijk zijn voor een mens.
Als je als doel hebt om de lucht schoner te maken dan zul je dus moeten gaan rijden met auto's welke minder emissie hebben. Dit zijn over algemeen de nieuwere auto's. Een "oldtimer" waar gewoon 20.000-30.000 km in gereden wordt per jaar stoot dus net zoveel emissie uit als alle nieuwe auto's in de hele wijk bij elkaar. Hiermee heb je onderbouwd dat het geen onzin is dat het aantal km's van oldtimers (als we schonere lucht willen in de steden) beperkt moet worden tot plezierritjes en dergelijke zoals 99% van onze leden hun auto ook gebruikt.
Voor het grote gedeelte van de km's zal dan een andere (schonere) vorm van transport gekozen moeten worden met voorop de fiets of de trein. Een nederlandse gasgestookte energiecentrale (stroom voor de trein) heeft namelijk een erg schone uitstoot en staat vaak ver van een stad. Daarnaast zorgt zijn hoge schoorsteen ervoor dat de vieze lucht pas in het buitenland neerslaat
- dave160-2L
- Lid BMW 02 Club NL

- Contacteer:
jur,
Mag ik je even corrigeren:
Het maken van een fiets vergt ook enorm veel energie!
daarnaast moet de mens toch eten, anders kan hij/zij niet gebruik maken van de fiets......
(enz enz enz )
De trein, tja... is leuk als de stroom t doet EN/OF de trein zelf..
De centrales zijn ook niet 'heilig' EN het gas moet ook ergens vandaan komen..
(zo kan ik nog wel even doorgaan..)
Het heeft gewoon allemaal z'n voor en nadelen.
Het blijft echter een ##### voorstel om deze auto's te weren uit de steden...
Zoals maarten ook al aangaf zijn er nieuwe diesels (en geimporteerde oude Merc's diesels)
die ook achterlijk veel uitstoten, en m.i. niet door apk/gastest/roetmeting hadden mogen komen.
Maar dat terzijde.
Mag ik je even corrigeren:
Het maken van een fiets vergt ook enorm veel energie!
daarnaast moet de mens toch eten, anders kan hij/zij niet gebruik maken van de fiets......
(enz enz enz )
De trein, tja... is leuk als de stroom t doet EN/OF de trein zelf..
De centrales zijn ook niet 'heilig' EN het gas moet ook ergens vandaan komen..
(zo kan ik nog wel even doorgaan..)
Het heeft gewoon allemaal z'n voor en nadelen.
Het blijft echter een ##### voorstel om deze auto's te weren uit de steden...
Zoals maarten ook al aangaf zijn er nieuwe diesels (en geimporteerde oude Merc's diesels)
die ook achterlijk veel uitstoten, en m.i. niet door apk/gastest/roetmeting hadden mogen komen.
Maar dat terzijde.
"the best gift is a 02 drift"
'74 1602 evo'09 Sahara (29-03-1974)
'01 E46 320D Touring executive; stahl grau
- Maarten
- Lid BMW 02 Club NL

- Contacteer:
die roetmeting komt ie meestal gewoon door
die meting deugt voor geen kanten je meet hem plankgas zonder belasting
meestal roeten ze belast het meest
komt ie er niet door, brandstof reiniger in de tank rondje voluit in z,n 1 of 2 en hij komt er door
die meting deugt voor geen kanten je meet hem plankgas zonder belasting
meestal roeten ze belast het meest
komt ie er niet door, brandstof reiniger in de tank rondje voluit in z,n 1 of 2 en hij komt er door
bmw 1802 1971 verona stalling
bmw 2002 baur 1972 rot
bmw 316i 1987 vies bruin
bmw 2002 baur 1972 rot
bmw 316i 1987 vies bruin
- Rik Otte
- Contacteer:
Elektrische auto moet je eigenlijk op dit moment sowieso niet aan beginnen (zie tenzij verderop), want bij de huidige productie van deze auto's komt zoveel emissie vrij dat het jaren duurt voordat je het 'eruit' hebt t.o.v. van een nieuwe benzine auto (dit gaat trouwens helemaal niet lukken als je bvb de nissan leaf vergelijkt met een kleine vw 1.2 blue motion). Sowieso als je hem gewoon aan het stopcontact oplaadt, want dan krijg je elektriciteit gewonnen uit met name fossiele brandstoffen (en ja, je moet alles vanaf de bron naar het eindgebruik meerekenen. Er is helaas alleen weinig/geen data voorhanden over de uitstoot van de bouw en onderhoud aan centrales)... groene stroom is ook voor het grootste gedeelte een fabeltje want in NL hebben we een overcapaciteit aan elektriciteit (<10% uit 'groene' bronnen en dan met name biomassa). Deze elektriciteit exporteren we naar het buitenland en we importeren 'groene' elektriciteit uit bvb Scandinavië en die wordt hier op het algemene net gezet... hier verdienen we trouwens geld mee (vandaar dat er plannen zijn voor nog meer elektriciteitscentrales op fossiele brandstof!)Juriaan schreef: Voor het CO2 vraagstuk zijn we zo slecht bezig dat hier een besparing van 20-30% echt niet gaat meehelpen aan een betere wereld. Mensen die nu de Prius of Ampera rijden kopen een verzonnen status.
...
De groene stroom contracten vind ik trouwens zeker een goed concept, maar ze zouden groene stroom productie IN Nederland moeten bevorderen... dat doen ze voor zover ik weet te weinig.
Als je echt de uitstoot wilt verminderen dan zul je je elektrische auto van bvb je eigen zonnecellen moeten opladen. (Dit kost je wel evenveel elektriciteit als een gemiddeld 4 persoons huishouden voor 20.000 km per jaar en helaas wil je waarschijnlijk overdag rijden... en 's nachts opladen.) Over de periode van een paar jaar heb je de emissie (ook nissan leaf vergeleken met vw 1.2 bluemotion, productie van de zonnecellen meegerekend) 'eruit'. Het is dan alleen jammer dat je na zo'n 8 jaar of 150.000 km de accu moet vervangen. En jawel, die zorgt voor het grootste gedeelte van de uitstoot in de productie van een elektrische auto. Alleen in termen van CO2 is het uit mijn hoofd zo'n 4 ton CO2 per accu.
Tel dit op bij Juriaans opmerking over de impact van 20-30% besparing en de exponentieel groeiende wereldbevolking, dan ziet het er niet rooskleurig uit. Als je hier te lang over nadenkt ga je verwachten dat we niet eens meer het laatste beetje fossiele brandstof uit de grond kunnen trekken...
Meer on-topic:
Er zullen vroeg of laat vast maatregelen gaan komen om rijden in onze oude bakkies te demotiveren. Laten we hopen dat ze wel maatregelen nemen waarmee ze de juiste groep treffen. Ook vervuilende jongere auto's.
In termen van klimaatverandering of zelfs nationale uitstoot... iets met druppel op gloeiende plaat
Voor wie het rapport wilt lezen in plaats van alleen op persberichten af te gaan:
http://www.pbl.nl/sites/default/files/c ... timers.pdf
Het gaat met name om auto's tussen '83-'86 op dit moment (qua kilometers en aantallen). Uitlaatfilters verplichten in een of andere vorm zou de grootste uitwerking hebben... helaas spekt dat de staatskas niet.
'71 BMW 2002 tii
- dave160-2L
- Lid BMW 02 Club NL

- Contacteer:
Rik,
Ben blij dat ik niet de enige ben vwb electrische auto's (en dus ook de zogenaamde 'groene' energie).
Al deze electronica zitten metalen die overal op de aarde gedolven moeten worden en incl vervoer kost dat kapitalen aan geld, energie en tijd.
(zo denk ik er trouwens al jaren over)
Kortom windmolens, zonnecellen, electrische & hybride auto's etc leveren onder de streep geen klap op.
(qua milieubelasting/uitstoot)
Alleen regeringen, overheid- en milieuinstanties lijken dat niet te beseffen.
(Daarom ben ik voor een extra (motorrijtuigen)belasting voor dit soort voertuigen, vanwege de zwaar en zeer vervuilende productie)
uhmm..
back on topic!
Ben blij dat ik niet de enige ben vwb electrische auto's (en dus ook de zogenaamde 'groene' energie).
Al deze electronica zitten metalen die overal op de aarde gedolven moeten worden en incl vervoer kost dat kapitalen aan geld, energie en tijd.
(zo denk ik er trouwens al jaren over)
Kortom windmolens, zonnecellen, electrische & hybride auto's etc leveren onder de streep geen klap op.
(qua milieubelasting/uitstoot)
Alleen regeringen, overheid- en milieuinstanties lijken dat niet te beseffen.
(Daarom ben ik voor een extra (motorrijtuigen)belasting voor dit soort voertuigen, vanwege de zwaar en zeer vervuilende productie)
uhmm..
back on topic!
"the best gift is a 02 drift"
- FunPlay
- Site Admin BMW 02 Club NL

- Contacteer:
Goed gesprokendave160-2L schreef:uhmm..
back on topic!
'71 BMW 2002 Sedan (Chamonix)
BMW02Club Forum moderator
Een BMW02 is "Fun to Play"
BMW02Club Forum moderator
Een BMW02 is "Fun to Play"