Je kon er 'n dorp voor kopen
Nog nooit sprak ik zo'n bevlogen klassiekerrijder als Rucic Taib uit Breda. Hij is fan - en dan druk ik het voorzichtig uit - van de BMW Neue Klasse uit de jaren zestig en zeventig. En dan in het bijzonder van de 02reeks.
Om aan te geven hoe fanatiek hij is; op zijn arm liet hij de datum tatoeëren van zijn eerste ritje in zo'n Neue Klasse. Dat was op 13 december 1968. Rucic studeerde toen aan de mts. Een van zijn docenten reed een Neue Klasse 1600. Rucic was handig en bouwde voor zijn leraar een radiootje in. In ruil daarvoor mocht hij een proefrit maken.
Hij was op slag verliefd. "Het was een geweldig om in die auto te rijden. Dit model was in die tijd revolutionair. Hij had bijvoorbeeld onafhankelijke achterwielophanging en schijfremmen voor. De Ford Capri's en andere concurrenten waren jaloers op de BMW, zo goed was-ie." Een paar jaar na de bewuste proefrit kocht hij zelf een 1600.
Toen BMW de 2002-reeks van de Neue Klasse-lijn introduceerde, sloeg het hart van Rucic op hol. Hij viel voor de bijzondere uitvoeringen van de 2002: de Ti, Tii en de roemruchte Turbo. "Die Turbo was vanaf toen mijn droomauto. Als jongen had ik nooit gedacht dat ik 'm ooit kon betalen. Je kon er een compleet dorp voor kopen." De Turbo verscheen op een ongunstig moment op de markt. Ongeveer een maand na zijn onthulling sloeg de oliecrisis in alle hevigheid toe.
De crisis was dan ook de reden waarom deze BMW nauwelijks verkocht werd. Slechts 1672 stuks vonden een eigenaar. Een daarvan was een Italiaan uit Palermo, waarvan Rucic vorig jaar zijn Turbo kon kopen. "Dit is zo'n mooie auto. Ik kan er de hele dag naar kijken zonder dat ik verveeld raak. En als je bedenkt dat ze ruim veertig jaar geleden uit een vierpittertje 170 pk konden halen; dat is ongelofelijk. Weet je, als ik in een moderne auto rijd, krijg ik het gevoel dat ik een pantservoertuig zit. In mijn BMW'tje heb ik wel overzicht. En alles werkt mechanisch. Je hebt zelf de controle. Dat is fantastisch!"
Heeft u ook een bijzondere auto? Laat het ons weten en vul het contactformulier van de lezersredactie in op onze website. Rucic Taib uit Breda en zijn BMW 2002 Turbo

Bron: BN De Stem