Ik zag een advertentie van een handelsonderneming in Soest, ik bellen en kreeg een engels sprekende heer aan de lijn, hij liet weten een partij BMW delen te hebben inclusief diverse 5 bakken. Ik ging er direct heen en maakte kennis met een Indiër ( lakschoenen met kale neuzen, broek met hoog water, witte overhemd en een grote blauwe tulband). gezamenlijk stapte we een loods binnen +/-500 vierkante meter groot en de containers 4 hoog op gestapeld, hij vertelde dat hij het tijdelijk huurde hij zat in internationale partij handel, ik vroeg hem waar de 5-bak lag, hij liep naar een heftruck stapelde er twee af en opende de deur, daar lagen keurig in kratten zo'n dertigtal 5-bakken... Splinternieuw!..dat wist ik tot op dat moment niet..ik vroeg hem wat uh moet zoiets kosten .. 350,00 GULDEN ! (€160,00!) was zijn antwoord. Dus ik zei OK ik neem hem mee, hij antwoordde: only one?, i want you to make an offer for the container or at least ten, or do you know any one who is interestet ? ik zei hem dat ik er slechts één wilde voor mijn Alpina, oh thats a shame.... uh do you have a limited slip differential under it? nee maar heb je die dan, yeh according to my list different types. een andere container werd geopend en ook in houten kratjes allemaal diff's erin met allemaal verschillende overbrengingen en slip percentage's en óók spik splinternieuw, ik nam een 4.10 met 45% sper. en betaalde hem er 250,00 gulden ( €113,00) voor. samen dus voor 600,00 gulden (€273,00) was toen aardig geld moet ik zeggen, maar zeker niet te duur!
Het was een lange stalen! smalle versnellingsbak met de pook er direct ingestoken met allemaal kleur coderingen erop.
een naar later bleek, een dogleg sportbak!
Eenmaal thuisgekomen plaatste ik het dif en de bak en paste zonder enige aanpassing, alleen de cardanas moest ik laten inkorten en een kleine modificatie aan de steun, olie erin en gaan!
Het leek een defecte bak te zijn maar ontdekte dat de 1e versnelling door een zwaar punt naar je toe moest halen.
Mijn motor draaide 7200tpm, mijn 1e versnelling ging tot 85km/u op de teller 2e 115km/u 3e 145km/u 4e 175km/u en 5e was prise direct tot 205km/u.
Ik vond het irritant dat de versnellingen gierde en alleen op de juiste toerental lekker schakelde, ik voelde hierom mij toch wat bekocht aan de versnellingsbak .....ach ja, als ik toen wist wat ik nu weet!
Viel er nog maar eens een dikke telegraaf op zaterdagochtend in de bus...met een telefoon nummer van een Indiër in Soest met dezelfde prijzen die ik toen betaalde of zelfs het dubbele!.. "wat kan mij dat schelen" .. De Beste man had allemaal motorsport materialen en ik kan alleen maar dromen over de inhoud van die andere containers...en die bak had gewoon rechte vertanding, met terugschakelen moest je "double clutchen"
Ik heb nog nooit een snellere 2002 gehad dan deze Alpina, ná inbouw van de bak en differentieel klopte alles gewoon, dankzij het sperdif trok hij mega lange driften, en vóór de bocht gewoon bij 50km/u terug naar z'n 1e versnelling.
Tja, als.....had ik maar een vooruitziende blik gehad......waar kwam het ooit vandaan..en waar is het ooit gebleven
Als één van jullie nog eens een Indiër tegenkomt met bovenstaand signalement maar nu met een lange grijze baard... bel mij dan even
P.S. ben na drie maanden nog eens langs gereden maar de loods was leeg en de Indiër weg