Je kon er 'n dorp voor kopen

Welkom op HET Nederlandse BMW 02 forum
Plaats reactie
FunPlay
Site Admin BMW 02 Club NL
Site Admin BMW 02 Club NL
Contacteer:

Bericht door FunPlay »

Al internettend kwam ik dit artikel tegen ...

Afbeelding

Nog nooit sprak ik zo'n bevlogen klassiekerrijder als Rucic Taib uit Breda. Hij is fan - en dan druk ik het voorzichtig uit - van de BMW Neue Klasse uit de jaren zestig en zeventig. En dan in het bijzonder van de 02reeks.

Om aan te geven hoe fanatiek hij is; op zijn arm liet hij de datum tatoeëren van zijn eerste ritje in zo'n Neue Klasse. Dat was op 13 december 1968. Rucic studeerde toen aan de mts. Een van zijn docenten reed een Neue Klasse 1600. Rucic was handig en bouwde voor zijn leraar een radiootje in. In ruil daarvoor mocht hij een proefrit maken.

Hij was op slag verliefd. "Het was een geweldig om in die auto te rijden. Dit model was in die tijd revolutionair. Hij had bijvoorbeeld onafhankelijke achterwielophanging en schijfremmen voor. De Ford Capri's en andere concurrenten waren jaloers op de BMW, zo goed was-ie." Een paar jaar na de bewuste proefrit kocht hij zelf een 1600.

Toen BMW de 2002-reeks van de Neue Klasse-lijn introduceerde, sloeg het hart van Rucic op hol. Hij viel voor de bijzondere uitvoeringen van de 2002: de Ti, Tii en de roemruchte Turbo. "Die Turbo was vanaf toen mijn droomauto. Als jongen had ik nooit gedacht dat ik 'm ooit kon betalen. Je kon er een compleet dorp voor kopen." De Turbo verscheen op een ongunstig moment op de markt. Ongeveer een maand na zijn onthulling sloeg de oliecrisis in alle hevigheid toe.

De crisis was dan ook de reden waarom deze BMW nauwelijks verkocht werd. Slechts 1672 stuks vonden een eigenaar. Een daarvan was een Italiaan uit Palermo, waarvan Rucic vorig jaar zijn Turbo kon kopen. "Dit is zo'n mooie auto. Ik kan er de hele dag naar kijken zonder dat ik verveeld raak. En als je bedenkt dat ze ruim veertig jaar geleden uit een vierpittertje 170 pk konden halen; dat is ongelofelijk. Weet je, als ik in een moderne auto rijd, krijg ik het gevoel dat ik een pantservoertuig zit. In mijn BMW'tje heb ik wel overzicht. En alles werkt mechanisch. Je hebt zelf de controle. Dat is fantastisch!"

Heeft u ook een bijzondere auto? Laat het ons weten en vul het contactformulier van de lezersredactie in op onze website. Rucic Taib uit Breda en zijn BMW 2002 Turbo

Afbeelding

Bron: BN De Stem
'71 BMW 2002 Sedan (Chamonix)
BMW02Club Forum moderator

Een BMW02 is "Fun to Play"
Bouke Veurman
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Contacteer:

Re: Je kon er 'n dorp voor kopen

Bericht door Bouke Veurman »

NICE 8) , tof dat de droom van iemand uiteindelijk wordt ingevuld. Altijd leuk om te horen hoe mensen kunnen genieten van de droomauto van vroeger.
'72-er BMW 1802 dubbelgedellorto`d, Malaga rood
Juriaan
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Contacteer:

Bericht door Juriaan »

Heel erg leuk!
1975 - Polaris - BMW 1602L 63-ZN-07
1973 - Ceylon - BMW 2002tii
1997 - BMW 528i touring met trekhaak en kinderzitjes.
japo
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Contacteer:

Bericht door japo »

grappig zeg.
Jan de Touringman

'73 2002 verona (poetsen) LPG (under construction)
'73 2002 inka (knallen) powered by Lupurace!!
'82 E21 318i
'71 2000 malaga (wat er nog van over is)
'72 2000 Tii sahara (gesloopt)
'04 E46 Touring
huib
Contacteer:

Bericht door huib »

Voor wie het niet weten dit is natuurlijk Theo he!
Een van de grootste 02 fans van Nederland. In een of ander klassieker tijdschrift heeft ook al een van zijn prachtige cabrio's gestaan.
gezocht bmw
nu;Alfa 166 2.0, Giulia 1300 ti '67 met 2.1L
Gehad; Alfa 75TS, BMW 2000 touring 54-33-VL, BMW 2002 aut. 61-65-UF,
Plaats reactie