Nou, de overheid heeft weer iets gevonden...

Welkom op HET Nederlandse BMW 02 forum
Plaats reactie
loentje
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Contacteer:

Re: Nou, de overheid heeft weer iets gevonden...

Bericht door loentje »

En ik durf te zeggen dat ik zo niet ben als jij suggereert.

Bij de SP staan alle bestuurders een deel van hun inkomen af en wonen de meeste gewoon in een rijtjeshuis .
Een deel van hun inkomen is een erg relatief begrip. Ik denk dat veel Nederlanders (links of rechts) een deel van hun inkomen afstaan aan goede doelen, mits ze het budget er voor hebben.

Maar goed mooie discussie.

Discussie kunnen we nog verder uitbreiden. Waarom zoveel betalen voor zorg voor niet productieve mensen. Kunnen we niet beter die mensen hier laten overlijden (ze zijn toch niet meer van meerwaarde voor het productieproces) en met dezelfde gelden mensen in de derde wereld helpen (met minder middelen kun je daar meer mensen helpen). Ik zeg niet dat ik het hier mee eens ben, maar het is een stelling.

Afijn, kreeg een mail van de fehac, deze zal ik vanavond wel posten, dit mbt tot onze klassiekers en het milieu.

groeten loentje
Al heb je 150 pk en een sportuitlaat, ik hoor liever het geluid van mijn automaat!

BMW 2000 Touring aut, ceylon
BMW E12 520 1973, ceylon
BMW E21 323i baur 1980, polaris
BMW E30 325i cabrio, delphin
BMW 2002 1969 bristol
BMW 2002ti 1971 malaga
BMW e46 325i touring 2001, Cosmoszwart
Juriaan
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Contacteer:

Bericht door Juriaan »

En ik durf te zeggen dat ik zo niet ben als jij suggereert.

Bij de SP staan alle bestuurders een deel van hun inkomen af en wonen de meeste gewoon in een rijtjeshuis .
Dit is wel heel ver off-topic, maar toch even reactie :)
De SP geeft helemaal niets af aan goede doelen! Het enige verschil is dat ze een deel van het geld dat ze van de overheid krijgen als 'salaris' in hun eigen partijkas storten. Hier heeft de Nederlander helemaal niets aan. Zie www.sp.nl
1975 - Polaris - BMW 1602L 63-ZN-07
1973 - Ceylon - BMW 2002tii
1997 - BMW 528i touring met trekhaak en kinderzitjes.
karel fortuin
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Contacteer:

Bericht door karel fortuin »

De oplossing tegen vervuiling is er al jaren , BMW heeft op de wereldexpo in hannover gedemonstreerd met 7serie op waterstof. Alleen de heren politici willen er niet aan omdat ze op water geen accijns kunnen heffen.
1974 tricolore 2002ti
1975 verona 2002
2002 titansilber 320i 2.2 24v E46
RSM42
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Contacteer:

Bericht door RSM42 »

Alleen de heren politici willen er niet aan omdat ze op water geen accijns kunnen heffen.
Das niet helemaal waar Karel, het is per wet geregeld dat elke brandstof waarop een voertuig zich voortbeweegt accijns moet worden geheven, het is zelfs zo dat als je een diesel op frituurolie laat lopen je verplicht bent om dit aan te melden bij de douane dit geldt echter ook voor auto's op elektriciteit, waterstof, houtskool gas, wok olie,alcohol en noem het maar op. momenteel is er echter een gedoog beleid maar zal niet lang duren

Auto's op waterstof waren tot voor kort levensgevaarlijk met tanken en opslag, tegenwoordig echter met de toepassing van nieuwe non-metal componenten en en complexe legeringen en coatings is dit veilig maar kostbaar.
Overigens zijn zware (waterstof) auto's inefficiënt ivm brandstof verbruik .

Waterstof is een hoogwaardig gas gewonnen uit zoet water en vindt plaats door elektrolyse, dit proces kost veel stroom en die wordt weer opgewekt door zwaar vervuilende maar nog altijd meest efficiënte bruinkool centrale's .

Er was is een keer een natuurkundige die hier een mooie formule voor heeft bedacht en nog altijd feilloos kan worden toegepast. in gewoon Nederlands is dat : als je een bepaald vermogen nodig hebt vergt dat een minstens even groot vermogen om dat op te wekken

Dat zegt genoeg kortom, als je een elektrische of waterstof auto rijdt en roept dat je milieu vriendelijk rijdt is dat hetzelfde als je je huisvuil bij de buurman in z'n bak dumpt en roept dat je milieu vriendelijk bezig bent!

In ieder geval zal de weg naar ontwikkeling van elektrische voertuigen genoeg zijstraten bevatten waar het ei van columbus ligt. :idea:
Laatst gewijzigd door RSM42 op 11 augustus, 2012 01:46, 1 keer totaal gewijzigd.
René Stam
1600-2 Colorado S42 (in productie)
karel fortuin
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Contacteer:

Bericht door karel fortuin »

:idea: :wink:
1974 tricolore 2002ti
1975 verona 2002
2002 titansilber 320i 2.2 24v E46
loentje
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Contacteer:

Bericht door loentje »

Idd, mooie onderbouw René. Hier commentaar gekopieerd uit de FEHAC nieuwsbrief

Commotie over Rapport “Milieueffecten van Oldtimers”
In opdracht van Staatsecretaris Atsma van Milieu heeft het Planbureau voor de Leefomgeving een rapport gepubliceerd onder de titel “milieueffecten van oldtimers” en daarover is inmiddels flink wat commentaar in de pers verschenen.
De aanleiding voor het opstellen van dit rapport was tweeledig: enerzijds de verplichting van Nederland om aan steeds strengere Europese luchtkwaliteitseisen te voldoen, anderzijds de berichtgeving van eerder dit jaar over de in 2011 sterk gestegen import van belastingvrije auto’s. Het ging hierbij vooral om diesels van met name 1985 en 1986. Nederland kent een hoge wegenbelasting voor diesels, geen wonder dus dat Nederlandse handelaren op strooptocht gingen naar knappe belastingvrije “Dieselbenzen” die met goede winst in Nederland te verkopen zijn. Dat ging ze goed af en opvallend genoeg vond een behoorlijk deel van deze auto’s zijn weg naar particulieren in de grote steden, mensen die graag een ruime, maar betaalbare auto van een merk met goede reputatie rijden, ook voor lange afstandsreizen naar het buitenland. Maar omdat deze oude diesels aanzienlijk meer PM10 (fijnstof) produceren dan nieuwe exemplaren ontstond bij de overheid de zorg dat deze nieuwe groep voertuigen een extra belasting voor het milieu zouden kunnen vormen. Nader onderzoek moest uitkomst bieden of deze vrees terecht was. Het resultaat daarvan ligt nu op tafel.
De FEHAC is erg teleurgesteld over de kwaliteit van het rapport en vooral over de conclusie. Een essentiële fout is dat het rapport het begrip “oldtimer” hanteert als verzamelbegrip voor alle oude personenauto’s, en geen onderscheid maakt tussen auto’s die uit liefhebberij worden gehouden en auto’s die voor dagelijks gebruik zijn aangeschaft. Oldtimers zijn oude tot zeer oude auto’s, maar lang niet al die oude auto’s zijn historische voertuigen zoals wij die koesteren! De FEHAC doet zelf al jaren onderzoek naar de milieueffecten van oldtimers. Daaruit is voortgekomen dat de “echte oldtimers” geen enkel probleem vormen wat betreft hun bijdrage aan de uitstoot van fijnstof en stikstofdioxide (NO2): door de schaarse ritjes met deze klassiekers worden de normen echt nergens overschreden, ook niet in stedelijk gebied. Het rapport echter scheert alles over één kam, waardoor bij het grote publiek de indruk wordt gewekt dat juist klassiekers de lucht gigantisch vervuilen.
De conclusie van dit rapport is dat het weren van alle oldtimers uit de bebouwde kom er voor zal zorgen dat Nederland in 2015 aan de Europese norm zal kunnen voldoen. Het mag duidelijk zijn dat de FEHAC daar op goede gronden weinig geloof aan hecht. Uit eigen onderzoek blijkt duidelijk dat de milieu-invloeden van oldtimers veel geringer zijn dan wordt aangenomen. De FEHAC dringt ook aan op nieuw en nauwkeurig onderzoek naar de werkelijke emissies.
In het nu gepubliceerde rapport zitten nogal wat aannames die twijfelachtig zijn (de samenstellers erkennen dit zelf op enkele punten). Het gebruik van klassiekers in stedelijk gebied is bijvoorbeeld veel te hoog ingeschat. Dit komt omdat de genoemde kilometrages van tamelijk jonge auto’s, van 9 jaar en ouder, dienen als onderbouwing voor die van de oldtimers van het rapport, dus zonder afbakening tussen de echte oldtimers en de recente import. Bovendien gaan de rapporteurs er zelfs in hun gunstigste scenario van uit dat de import in 2012 en verdere jaren op het niveau van 2011 zal blijven. Uit de meest recente cijfers blijkt echter dat er al dit jaar een scherpe daling is opgetreden. En die zal structureel zijn, ten eerste omdat de voorraad belastingvrije auto’s (voor dagelijks gebruik) slinkt, ten tweede omdat er eind 2011 een nieuwe belastingregime voor oldtimers is ingegaan. De belastingvrijstelling gaat hierdoor stapsgewijs van 25 jaar naar 30 jaar. Belangrijker nog: voor diesels van na 1986 moet in ieder geval de brandstoftoeslag worden betaald. Voor het meest geïmporteerde type gaat het hierbij al gauw om minimaal € 700 per jaar. De roep om afschaffing van het voordelige belastingregime voor oldtimers is daarom misplaatst en slecht onderbouwd. Zoals de genoemde cijfers al aantonen zal het nieuwe regime het probleem vanzelf oplossen.
De conclusie van de FEHAC is dan ook dat Milieuzones waarin echte authentieke historische voertuigen uit de bebouwde kom verbannen worden geen wezenlijke bijdrage leveren aan een beter milieu. Het zou zoiets zijn als een stadionverbod voor alle voetbalfans om een kleine groep relschoppers te weren!
De FEHAC is er van overtuigd dat de aangesloten leden alle aandacht hebben voor een beter milieu, maar de onterechte veroordeling tot het definitief parkeren van onze klassiekers is niet acceptabel en we zullen dan ook alles doen om politici er van te overtuigen dat opvolgen van de conclusies van dit rapport niet de juiste weg is.
Bert Pronk
voorzitter
Al heb je 150 pk en een sportuitlaat, ik hoor liever het geluid van mijn automaat!

BMW 2000 Touring aut, ceylon
BMW E12 520 1973, ceylon
BMW E21 323i baur 1980, polaris
BMW E30 325i cabrio, delphin
BMW 2002 1969 bristol
BMW 2002ti 1971 malaga
BMW e46 325i touring 2001, Cosmoszwart
RSM42
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Contacteer:

Bericht door RSM42 »

Ik begrijp overigens de keuze niet van diesel oldtimer rijders die het doen om wegenbelasting te omzeilen, het scheelt ongeveer 1000,00 euro per jaar maar het hogere brandstof verbruik en onderhoudskosten halen een streep door die besparing, om maar te zwijgen van schades welke veel duurder uitvallen tav de nieuwe auto's en dan neem je het gebrek aan veiligheid en comfort maar voor lief. :|
Ik denk dat de gedachte van het 'geen belasting betalen' in dit geval een doorslaggevende factor is. :?

deze gedachte speelt ook bij de overheid en dan wordt er een milieu item 'uit de kast met regeltjes in de maak' getrokken, dit werkt namelijk lekker op het geweten van de gemiddelde burger.

Die paar duizend km's die de ware oldtimer liefhebber rijdt zet milieu technisch echt geen zoden aan de dijk.
Laatst gewijzigd door RSM42 op 11 augustus, 2012 01:48, 1 keer totaal gewijzigd.
René Stam
4x2
Contacteer:

Bericht door 4x2 »

De wegenbelasting is eerder 13-1400 euro met de lompe diesels die de meeste mensen kiezen.
Maar goed, de gemiddelde oude merc/bmw doet 1:12 ofzo met een beetje normaal rijden, een jongere met hetzelfde (of meer) vermogen zal eerder 1:16 doen.
Volgens mijn snelle berekening zit je dan aan een 40-45000km/jaar voordat je de wegenbelasting hebt gecompenseerd met het lagere verbruik.
Daarbij is het ook niet zeker dat de onderhoudskosten lager zijn bij een nieuwere auto, maar als je niet heel veels zelf kan ben je wel snel de lul met die oude knoei, of je moet een bijzonder nette zoeken.
Maar daar moet je dan over het algemeen met de aanschaf flink voor betalen.

Luxe/veiligheid ben ik het wel mee eens (ik wil met een reden mn E28 dr tzt uit kieperen voor een E46 diesel, maar dat duurt nog wel een tijdje)
1602 '75 weggeknikkerd
E46 316ti G3 '02
E30 316 '86
VFR750F '94
RSM42
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Contacteer:

Bericht door RSM42 »

Volgens mijn snelle berekening zit je dan aan een 40-45000km/jaar voordat je de wegenbelasting hebt gecompenseerd met het lagere verbruik.
Ik zie het wat anders dan alleen de filters e.d., dat zal idd niet veel uitmaken, maar de meeste oude diesels hebben al zo'n 300.000 km ( die droomauto's met slechts 129.000km op de klok bestaan echt niet) achter de kiezen en dan zijn ze redelijk aan de beurt met korte onderhouds invallen (om de 15.000-20.000 km) met geregeld reparatie's achter de broek aan. de moderne versie's gaan om de 40.000-50.000km . dan slaat het rekensommetje al snel om.

Ik denk ook dat het een tijdelijke hype is, mijn overbuurman liet vorige week trots z'n witte 500se uit 1986 op LPG zien, slechts 165.000 km gelopen, een mooie bak maar hij komt er wel op terug....2 koppen reviseren kost al gauw 2.500 euro's.

Als voorbeeld: ook in 1986 werd er ook economisch ingekocht, dus een 500se is een dikke jongen die toch wel voor de duur van 4 jaar werd aangeschaft voor 50.000km per jaar...... dus in 1990 stond er vermoedelijk al 200.000km op de teller ..nog 21 jaar te gaan met zeg maar 10.000km per jaar. 4 ton vind ik eerder aannemelijk dan 165.000km en dan tel ik niks teveel denk ik.

Ik hou het met de oldtimer waarvoor het geschikt is....hobby-en en af en toe gummen (blijft wel een BMW natuurlijk) :wink:
René Stam
BrilletjeOO
Contacteer:

Bericht door BrilletjeOO »

Zag bij het AutoWeek journaal een stukje waar over "gebruiksdagen" wordt gesproken, let op, straks mogen we als liefhebbers maar een aantal dagen per jaar met onze oldtimers op pad gaan.
Dit zou dus allemaal te danken zijn aan de figuren welke een willekeurige auto uit 1986 (belastingvrij) kopen en hem dagelijs gebruiken........

Ik vraag me af of diesels van 1987 waar wel belasting voor betaald moet worden "schoner" zijn dan hun voorgangers van 1986 en ouder of verzacht de belasting de mate van verontreiniging misschien...

Groeten van BrilletjeOO die zijn Benz heeft verkocht (aan een belg haha)
Ik heb nu een Benz... maar een 02 blijft mijn wens
1502
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Contacteer:

Bericht door 1502 »

Hier wordt je ook niet vrolijk van; link
Groeten, Hans W.

'72 BMW 2002 Atlantik
'77 BMW 1502 Polaris (exit)
Tomfish
Site Admin BMW 02 Club NL
Site Admin BMW 02 Club NL
Contacteer:

Bericht door Tomfish »

Europa dikke vinger...

Word een beetje moe van dat hele Europa gedoe. Belachelijke regeltjes allemaal.
Onderdeel webte@m BMW 02 Club Nederland
tom@bmw02club.nl
leonva
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Contacteer:

Bericht door leonva »

Waar ik moeite mee heb mbt de manier waarop de fehac naar buiten treed is dat ze er van uitgaan dat "oldtimers" allemaal van voor 1960 zijn, en dat als je een jongere auto rijdt dat je dan een belastingontduiker bent. Het lijkt wel alsof ze vergeten dat hun traction avants en e-types ook eens 20 jaar oud zijn geweest en die minachting die ik af en toe proef naar youngtimers en jonge oldtimers krijg ik een nare bijsmaak van in mijn mond. Of ligt dat nou aan mij?
atlantik
Plaats reactie