Kennen jullie deze auto? Oh ja, en even voorstellen ^^

Welkom op HET Nederlandse BMW 02 forum
Plaats reactie
Tasja*
Contacteer:

Kennen jullie deze auto? Oh ja, en even voorstellen ^^

Bericht door Tasja* »

Laten we met dat laatste maar beginnen :)

Natasja, 26, uit het midden des lands. Ik heb volgende week precies een jaar mijn rijbewijs en tot nu toe een Saxo en een VW Lupo 3L (huidige auto) gereden.

Maar, ik ben hem zat. Natuurlijk, autotje is super zuinig en geen wegenbelasting... Maar ook wel een beetje saai met z'n 1.2 diesel blokje (en automaat).
Dus ik ben op zoek naar iets anders.

Nou ben ik eigenlijk helemaal niet van de BMW's... Maar ik vind de 02 dus wel geweldig. Al een aantal jaar ook al kon ik ze niet bij type benoemen.
Met name de hatchbacks vind ik erg leuk.
Maar goed, een oldtimer kopen met net een jaar je rijbewijs, is misschien een beetje tricky vond ik. En ik maak ook best wat kilometers.
Vandaar maar even mijn aanmelding hier met het verzoek tot eerlijke ongezouten meningen.

Concreet, bij deze auto wil ik gaan kijken: http://www.adv-automotive.nl/pagina95a.html
Is deze misschien bij de club bekend?
Of hebben jullie ervaring met deze garage?

Ik heb al wel even de advies pagina gelezen en ik neem iemand mee met iets meer ervaring (al ben ik zelf ook redelijk handig en technisch), maar hebben jullie misschien aanvullende tips?

Wat vinden jullie van het gebruiken van deze auto's voor zo'n 400 km per week?

Ik moet er nog in rijden hoor, en ik begrijp dat jullie suggestie als snel zou zijn om iets comfortabelers te kopen. Met meer opties.
Ik ben echter van mening dat vooral het rijden leuk moet zijn. Ik heb prima een budget voor een leuke golf, maar ik heb daar gewoon niks mee.
Ik hou van de techniek, de mechaniek. Niet het geneuzel en gepruts met computers (hoewel ik prima mijn eigen auto kan uitlezen etc., zoals ik zeg, ben best handig), maar gewoon je handen vies maken en rijden.
Geeft een heel ander gevoel vind ik.
Nou goed, tot zover mijn onderbouwing om geen nieuwere auto te kopen ^^

Ik zie jullie reacties tegemoet!
loentje
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Contacteer:

Re: Kennen jullie deze auto? Oh ja, en even voorstellen ^^

Bericht door loentje »

Hoi Natasja,

welkom hier op het leukste forum met het leukste model BMW! :mrgreen:

Afijn, een reactie op je vragen:

Ik ken de Touring (zo heet de hatchback) zelf niet. Neem ook altijd iemand mee die verstand heeft van de 02s of lees je goed in in de materie. De ene 02 is de andere niet dus een paar proefrijden is misschien ook geen verkeerd idee.

Inzake het dagelijks gebruik. Ze kunnen makkelijk wat kilometers draaien, maar hebben natuurlijk wel hun onderhoud nodig. Je merkt wel dat de 02 steeds meer in waarde stijgt. Een goede 02 kopen en oprijden is eigenlijk zonde. En oprijden doe je als je er dagelijks mee gaat rijden, zeker in de winter.

Kijk als je voor de winter een winterauto koopt en zomers lekker touring rijdt is het natuurlijk een leuk idee!

Kom zaterdag anders kijken bij de sharknose meeting in Apeldoorn, daar zullen verschillende 02tjes staan en kun je eens met de eigenaars praten!

groeten loentje
Al heb je 150 pk en een sportuitlaat, ik hoor liever het geluid van mijn automaat!

BMW 2000 Touring aut, ceylon
BMW E12 520 1973, ceylon
BMW E21 323i baur 1980, polaris
BMW E30 325i cabrio, delphin
BMW 2002 1969 bristol
BMW 2002ti 1971 malaga
BMW e46 325i touring 2001, Cosmoszwart
66-YB-40
Contacteer:

Bericht door 66-YB-40 »

Dag Natasja, welkom hier op dit forum.

Deze 02 touring ken ik, dwz hij wordt te koop aangeboden door de garage waar ook de mijne in onderhoud is, en ik ben er zeer te vreden over.
De garagehouder is tevens een clublid.
Het is misschien wel een goed idee wat loentje zegt om zaterdag naar de sharknosemeating te gaan om wat meer over dit soort autos te weten te komen.
Succes
Gr. Marcel

BMW 320I '84 balticblue
Ford Focus wagon '06 Aquarius blue

Gehad:
315 '84 Delphin
323I '82 Zypressengrun
316 '85 Delphin
324D '87 Cirrus
320I '87 Lachsilber
316I '93 Calypsorot
1502 '75 Chamonix
en een hoop oninteressant spul...
Tasja*
Contacteer:

Bericht door Tasja* »

Ik zou graag naar de meeting komen maar ben de hele dag op een festival dus dat word hem niet.

Maar is een keer in een auto van een liefhebber rijden is wel een goed idee. Dus mocht iemand in de buurt van Wageningen/Dronten/Utrecht/Amersfoort zichzelf aangesproken voelen, please say so :)

Goed om te horen in elk geval dat de garage bekend is hier.

Aan goed onderhoud hecht ik veel waarde. Dus op tijd wat aan roest doen, of voorzorgsmaatregelen (tectyleren bijv), maar ook dingetjes als niet bezuinigen op de olie die je erin gooit, goed warm rijden, zo min mogelijk korte stukken waarbij dat niet kan, etc.
FunPlay
Site Admin BMW 02 Club NL
Contacteer:

Bericht door FunPlay »

Hallo Natasja,

Leuk dat een vrouw zich interesseert in de 02.

Uit je schijven maak ik op dat je de auto als dagelijks vervoermiddel wil gaan gebruiken.
Je moet er dan wel rekening mee houden dat de Nederlandse winters (met veel te veel zout op de verkeerde wegen) je auto niet sparen.
Daarnaast zal er best wel wat extra onderhoud nodig zijn om de auto rijdende en in tamelijke conditie te houden.

Het is wellicht verstandig dat je je, naast de auto die je te koop hebt zien staan, ook orienteert op andere BMW-02's
Het bezoek van een evenement waar een aantal 02tjes aanwezig zijn kan je wellicht veel informatie opleveren.

En het rijden met zo'n auto is natuurlijk ook een advies.
Wellicht dat dit je, i.v.m. je huidige ervaringen, veel kan tegenvallen en je een foutaankoop kan besparen.

Groeten.
Arjan
'71 BMW 2002 Sedan (Chamonix)
BMW02Club Forum moderator

Een BMW02 is "Fun to Play"
Tasja*
Contacteer:

Bericht door Tasja* »

Dat is idd iets om rekening mee te houden.
Maar als ik daar iets meer tijd en onderhoud in steek moet het vast te overzien zijn. Ik denk aan schoonhouden en regelmatig ook even inspectie aan de onderkant en zwakke punten etc.

Maaruhh, bied je je aan (of eigenlijk, je auto) om me een rondje te laten rijden? *kijkt lief* :mrgreen: Je woont niet erg ver uit de buurt.
1502
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Contacteer:

Bericht door 1502 »

Hoi Tasja ( welkom ) tweede pinksterdag is het duitse autosport festival op het TT Circuit in Assen. Daar is de club ook aanwezig en het is altijd leuk en gezellig. Misschien is dit ( ook ) een optie om eens kennis te maken met 02 tourings of sedans.
Groeten, Hans W.

'72 BMW 2002 Atlantik
'77 BMW 1502 Polaris (exit)
Maarten
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Contacteer:

Bericht door Maarten »

hallo welkom hier

02's zijn dagelijks te rijden

heb het zelf ook altijd gedaan maar vind zelf dat dit wat te duur word plaatwerk word erg duur enz

onderhoud opzich valt wel mee alleen is het vaak zo dat er een hoop achterstallig onderhoud aan zit

verstandigste is de lupo blijven rijden en een 02 voor de hobby 8)

we hebben hier genoeg evenementen vanuit de club dus km,s kun je genoeg maken met het ding

groeten maarten
bmw 1802 1971 verona stalling
bmw 2002 baur 1972 rot
bmw 2002 1972 inkamotorloos
bmw 1802 1973 golf geel 2l turbo LPG
bmw 2002 1974 verona project met laag stof erop
bmw 323i 1979 le mans blauw
bmw 316 1984santorin blauwm50b25
bmw 316i 1987 vies bruin
Tasja*
Contacteer:

Bericht door Tasja* »

Ik heb even gebeld met de garage waar de auto staat die ik noemde. En er zit inderdaad wel wat plaatwerk aan, maar verder zou hij technisch/motorisch in orde moeten zijn.
Ga er dinsdag even kijken denk ik.

Maandag heb ik in principe ook al plannen maar die staan nog niet vast. Als ik naar Assen kom dan laat ik zeker even mijn hoofd zien bij jullie :)

2 auto's rijden is niet haalbaar helaas. Ik kan maar 1 parkeervergunning krijgen en geen idee waar ik de andere auto dan kwijt zou moeten.
Ik ben wel aan het kijken naar de mogelijkheden ergens een garage te huren, ook met oog op de winter. Want als het deze auto niet word (of uberhaupt een 02) word het sowieso een auto met iets meer historie dus wel verstandig om al even dat soort opties te bekijken vond ik.
Dan is 2 auto's misschien wel een mogelijkheid, als ik er eentje ergens anders kan stallen.
dave160-2L
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Contacteer:

Bericht door dave160-2L »

Tasja* schreef:..... En er zit inderdaad wel wat plaatwerk aan, .....

Dat is wel te hopen, anders is een Mini Moke nog wel iets voor je :mrgreen:
"the best gift is a 02 drift"

'74 1602 evo'09 Sahara (29-03-1974)
'01 E46 320D Touring executive; stahl grau
Tasja*
Contacteer:

Bericht door Tasja* »

Hahaha scherp scherp ^^
FunPlay
Contacteer:

Bericht door FunPlay »

Al wezen kijken en proefrijden ?
'71 BMW 2002 Sedan (Chamonix)
BMW02Club Forum moderator

Een BMW02 is "Fun to Play"
Tasja*
Contacteer:

Bericht door Tasja* »

Ja, ik ben gisteren bij 3 02's wezen kijken, oa bovenstaande auto.

Ik vond het echt geweldig leuk rijden! Er is niks te weinig of teveel gezegd over het plaatwerk waar werk aan zit. Motorisch lijkt hij redelijk in orde, blok zweet een beetje maar vond het meevallen voor een auto uit die tijd, er begon tijdens de proefrit toen ik stil stond wel een lampje te branden, rechts bovenin boven het klokje, zou de dynamo kunnen zijn volgens de verkoper. De motor liep toen ook iets onregelmatig en toen ik hem een beetje doortrok in zn 2 schokte hij iets. Maar goed, hij heeft dan ook een tijd stil gestaan.
De verkoper zou hem nog even nakijken op dat soort dingetjes, had hij nog niet gedaan.
Schakelen heb ik niks op aan kunnen merken maar ben dan ook geen expert. Hooguit dat de koppeling wat bovenin zat. Maar wat wil je met die leeftijd. Moest wel even zoeken naar de achteruit hahaha.
Fijne vent in elk geval! En een hele leuke auto...

De andere 2 stonden bij Molenaar in Heerhugowaard, een 2002 en een 1602 (beide touring).
De eerste vraag die ik kreeg toen ik zei dat ik voor de 02 tourings kwam was, zoek je die specifiek of zoek je gewoon een belastingvrije auto.
Verder stonden de auto's in een showroom dus konden niet op de brug of mee voor een testrit, lag bij beiden olie onder, bij eentje werd een poging gedaan hem te starten maar dat deed ie niet.
Ik heb de overduidelijke plekken in het plaatwerk aangewezen gekregen maar verder geen info over de auto's of hun hystorie. Toen ik vroeg wat technisch puntjes waren aan de auto's werd ik niet-begrijpend aangekeken en werd me verteld dat ze motorisch eigenlijk allemaal hetzelfde zijn. Toen ik benadrukte dat ik echt bij déze auto's bedoelde, hoe de motor loopt, hoe ze schakelen etc, kreeg ik het verschil in motorinhoud uitgelegd tussen de 1602 en 2002.
Al met al dus geen lekker gevoel bij en ik zou daar ook geen auto kopen.

De rode 2002 overweeg ik nog. Ik vind het echt ontzettend leuk. Het rijden viel me ook helemaal niet tegen.
Maar waar ik toch mee blijf zitten is het buitenstaan en de vele kilometers die ik maak. Het gaat me gevoelsmatig een beetje aan het hart om een auto waar je veel werk in gaat stoppen vervolgens buiten zet om weer weg te roesten.
Misschien moet ik het nog maar is overwegen als een mogelijkheid zie hem binnen te zetten.
HeinJ
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Contacteer:

Bericht door HeinJ »

Ik heb een tijdje een 02 als dagelijkse muilezel gebruikt en dat valt nog best mee. Mechanisch is het vaak best OK bij een nultwee ,maar dat plaatwerk, daar blijf je tegenaan lopen. Als je een redelijk nette hebt hoef je echt niet elk jaar te lassen, maar als je pech hebt..
Op zich is het best goedkoop rijden als je zelf handig bent, want slijtageonderdelen kosten relatief weinig.

Trouwens, ik snap Molenaar op zich wel, die krijgen waarschijnlijk genoeg schrapers over de vloer die een goedkoop klassiekertje zoeken om op te rijden tot de volgende apk. De enige reden waarom ik daar geen auto zou kopen is omdat de prijzen er redelijk hoog zijn.

Als je echt tegen dat roest en onderhoud probleem aanhikt zou je ook een e30 kunnen overwegen. Die rijden ook best leuk (wel wat minder spartaans en karakteristiek dan een 02), en zijn in principe wat betrouwbaarder.
1973 BMW 2002 Kompressor - als een propeller en een ster bij elkaar komen..
1995 Cadillac Eldorado 4.6 - betrouwbaar & verstandig dagelijks vervoer.
Tomfish
Contacteer:

Bericht door Tomfish »

Rijden we inmiddels al in een 02 Natasja?
Onderdeel webte@m BMW 02 Club Nederland
tom@bmw02club.nl
Plaats reactie