Even Voorstellen

Welkom op HET Nederlandse BMW 02 forum
Plaats reactie
Matthijs611
Contacteer:

Even Voorstellen

Bericht door Matthijs611 »

Hoi Iedereen,

Ik ben Matthijs, 22 jaar oud en studeer elektrotechniek in Breda.
Daarnaast ben ik sinds de zomer van '25 in het bezit van mijn eerste 1602'tje. Dit is ook gelijk mijn eerste, maar als het aan mij ligt zeker niet mijn laatste oldtimer :)
De afgelopen zomer ongeveer 900-1000 km gereden... nee, genoten en ik ben van plan om daar dit jaar ver overheen te gaan als het weer en de auto het toelaat.

Ik heb d'r van een vriend van m'n vader overgenomen voor een prijs die mij de mogelijkheid geeft om de auto een beetje op te knappen en aan te passen naar mijn zin (iets meer originele onderdelen erin verwerken).
Het is een ~20 jaar oude restauratie met een aantal modificaties zoals een Dr Schrik nokkenas, spaghetti spruitstuk, sportuitlaat en verlaagde vering. Het plaatwerk en de lak zijn nog verrassend netjes, al zit er wel roest aan de binnenkant van de neus en een paar bultjes rondom. Iemand tips of/hoe ik deze kan behandelen?

PS. Wow, wat een lang stuk tekst... Ik kan wel van alles vertellen over mijn B'tje maar jullie zien vast veeeel liever een paar foto's. Die staan onderaan :p

Ik heb al wat originele stoelen en wat andere onderdelen langs zien komen op internet. Zeker iets waar ik interesse in heb aangezien de aftermarket bestuurdersstoel omhoog wordt gehouden door een paar lege blikken motorolie en niet voorover klapt :)
Daarnaast wil ik de chromen voorbumper terugzetten, als de kentekenplaat netjes van de onderlip af komt mag deze lip blijven, anders gaat die er onderuit. De deuren sluiten alleen als je ze hard dicht slaat, en je ziet ook dat ze niet helemaal recht zitten. Daar wil ik komend voorjaar natuurlijk ook iets aan gaan doen.

Een aantal stukjes persoonlijkheid, zoals de verlaagde vering ben ik goed over te spreken :)
De uitlaat is nog even onderzoeken of ik daarmee ook naar onze buurlanden kan rijden zonder me druk te hoeven maken over geluid. Anders (als dat nodig blijkt te zijn) ga ik op zoek naar iets origineels of een andere goedgekeurde uitlaat. Mocht ik daar niet uitkomen open ik op een later moment wel een ander draadje.

Ik ben best wat tijd bezig geweest om de auto goed te laten starten en stoppen.
Eerst heb ik een garagebedrijf gevraagd mij te helpen met het oplossen van een probleem met remmen. De auto trok namelijk naar het midden van de weg... Daar heb ik ook gevraagd om de motor na te kijken en af te stellen. Hier is mij verteld dat de compressie dusdanig slecht is en dat dat de oorzaak is dat de auto koud zo slecht start. Wat mij is verteld is dat ik een complete revisie of ander blok nodig is. Dus ben ik op zoek gegaan naar een ander blok.

Vervolgens bij de volgende garage kennis wezen maken. Dit adresje had ik via mijn moeder gekregen. Mij was verteld dat ik hier zelfstandig kon sleutelen en ze mij konden helpen als ik er zelf niet uit kwam, of een extra paar handen nodig had voor bijvoorbeeld het wisselen van de motor.
Daar kreeg ik de vraag gekregen van een monteur of hij eerst eens naar het oude blok mocht kijken. Natuurlijk mag dat. Hij is een paar dagen later een tijdje bezig geweest met de ontsteking en carburateur en voilà, de auto start zelfs rond het vriespunt met een tikje tegen de sleutel. Zijn oordeel was dat het huidige blok, hoewel het olie kucht tijdens het opwarmen, "voorlopig nog wel goed genoeg" is. Een oordeel over het andere blok wilde hij niet geven zonder het uitgebreid te kunnen controleren. Daarnaast het verzoek/de tip om eerst eens te kijken of de auto nu wel blijft werken zoals het hoort, en als de problemen na de winterstop (in een warme parkeergarage) terug komen alsnog naar de garage te komen.

Vervolgens heb ik daar zelf de kleppen gesteld met gereedschap wat ik kon lenen. Volgens het handboek heeft BMW gereedschap om dit te doen bij de ketting van de nokkenas, maar dit was zoals verwacht niet aanwezig bij de garage. Dan maar een grote ratel op de krukas.
Er stonden meerdere kleppen te strak, dat zal ook vast niet hebben geholpen met hoe ze liep. Nadat ik dit had gedaan de olie en filters ververst en gestart. Ook nu weer zonder moeite. Ik heb er sindsdien nog geen lange afstanden mee gereden. Stationair staat nog vrij hoog, bijna 2000 rpm warm zonder choke, maar dat is iets om naar te kijken als ik een lang stuk heb gereden en alles echt op temperatuur is.
Snel kunnen starten en wegrijden was voor mij het belangrijkste, omdat dit de enige voorwaarde was voor de parkeergarage waar ze nu staat.

Bij de garage weggereden en thuis nog even een goede poetsbeurt gegeven, daarna eindelijk de warme en droge parkeergarage in.

Nu is het afwachten tot we een paar dagen lekker weer hebben zonder strooizout op de weg. Dan zal ik eens kijken naar de afstelling voor stationair en of dat nu beter af te stellen is als voorheen. Als dit niet het geval is eventjes terug langs de garage om daar te laten kijken. En indien nodig alsnog een motorwissel of revisie

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

- Edit 2026/02/18 22:09 Opmaak van de tekst
- Edit 2026/03/10 16:30 Foto's opnieuw geüpload
Laatst gewijzigd door Matthijs611 op 10 maart, 2026 16:38, 2 keer totaal gewijzigd.
FunPlay
Site Admin BMW 02 Club NL
Contacteer:

Re: Even Voorstellen

Bericht door FunPlay »

Welkom hier op het BMW 02 Club forum.
En zoals je misschien al gemerkt hebt is het een vrij stil / rustig forum.

Maar dat neemt niet weg dat hier niets te zien / lezen is.
Er staat namelijk enorm veel technische kennis in dit forum en dat is ook de hoofdreden dat dit forum nog steeds bestaat.
Dus gebruik de zoekfunctie gerust.

En wellicht tot ziens op 1 van de komende evenementen
De agenda voor dit jaar staat nog niet helemaal online zie ik dus houd deze in de gaten.

Je foto's zijn niet (meer) zichtbaar.
'71 BMW 2002 Sedan (Chamonix)
BMW02Club Forum moderator

Een BMW02 is "Fun to Play"
loentje
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Contacteer:

Bericht door loentje »

Hoi

welkom hier, de fotos werken helaas niet. Maar leuk dat er weer jong bloed is :D
Al heb je 150 pk en een sportuitlaat, ik hoor liever het geluid van mijn automaat!

BMW 2000 Touring aut, ceylon
BMW E12 520 1973, ceylon
BMW E21 323i baur 1980, polaris
BMW E30 325i cabrio, delphin
BMW 2002 1969 bristol
BMW 2002ti 1971 malaga
BMW e46 325i touring 2001, Cosmoszwart
Tomfish
Contacteer:

Bericht door Tomfish »

Haaai,

Welkom op het forum, zoals aangegeven toen je het blok van de 1602 kwam halen, neem ik je wel een keer mee naar een evenement. Veel leesplezier op het forum!

Groetjes,
Tom
Onderdeel webte@m BMW 02 Club Nederland
tom@bmw02club.nl
Matthijs611
Contacteer:

Hey allemaal, bedankt voor de reacties :)

@FunPlay Ik heb inderdaad gemerkt dat het vrij rustig is hier, maar heb al veel nuttige informatie gevonden in oudere topics!

@Loentje Als het goed is werken de foto's nu wel (en hopelijk blijven ze deze keer werken)

En @Tom ik kijk ernaar uit!
japo
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Contacteer:

Bericht door japo »

Van harte welkom Matthijs,

Fijn weer een enthousiast iemand erbij.
Leuke auto ook nog.
Kun je wel wat mee.
Kennis is hier genoeg maar ook persoonlijk bij de leden.
Hopelijk tot ziens op een meeting.
Jan de Touringman

'73 2002 verona (poetsen) LPG (under construction)
'73 2002 inka (knallen) powered by Lupurace!!
'82 E21 318i
'71 2000 malaga (wat er nog van over is)
'72 2000 Tii sahara (gesloopt)
'04 E46 Touring
47-gf-62
Contacteer:

Bericht door 47-gf-62 »

Welkom op het forum. :D
een mint groene die natter is als ik wil. :-(
maar tegenwoordig met een zweedse. :-) (en daar laat ik me niet over uit)
Matthijs611
Contacteer:

Hey Japo en 47-gf-62,

Dankjewel voor de reacties :)

Ik heb de afgelopen tijd weer wat leuke ritjes gemaakt met m'n 02 tje, en ik kijk ernaar uit om me aan te sluiten bij een meeting

Komen wel steeds nieuwe --problemen-- uitdagingen naar boven. Op het moment werken 3 van de 4 knipperlichten wel via de knop voor gevarenlicht (de knop wilt ook nog weleens zelf aan gaan) maar niet via de schakelaar aan mijn stuur. In andere woorden, ik heb na mijn aankomende toetsweek weer iets om te onderzoeken
Plaats reactie