mengsmering 02

Welkom op HET Nederlandse BMW 02 forum
Plaats reactie
berie183
Contacteer:

mengsmering 02

Bericht door berie183 »

Hallo ik zal mij eerst even voorstellen: mijn naam is Bert van Valkengoed, 52 jaar en woonachtig in Eemdijk. ( gem. Bunschoten) Ik ben al ongeveer 30 jaar bezitter van een BMW 2002. Deze auto is in 1995 omgebouwd naar cabrio. Het is nu een BMW Lumma cabrio. Ook is de auto in datzelfde jaar waar nodig gerestaureerd en in de kleur techno violet gespoten. Deze auto heeft daarna jaren in de stalling gestaan en is in 2016 weer tot leven gewekt. Fotot's hebben wel eens op dit forum gestaan onder adres naam bertje. Nu de auto weer RDW gekeurd is en weer van de openbare weg gebruik maakt ben ik ook maar eens clublid geworden. Leuk om al de verschillende 02 tjes langs te zien komen in het clubblad.
Maar voor nu even genoeg over mij.
Ik zag in het clubblad een probleem behandeld worden met als onderwerp mengsmering 02. Misschien is dit bij velen al bekend maar ik vond het toch even nodig om op het volgende te attenderen. Vooral ook omdat de meeste 02 oldtimers weer de winterstalling in gaan of al staan.
Het probleem van het ontstaan van gom en vlokken in de huidige benzinesoorten speelt ook bij gazonmaaiers. Door de toevoeging van ethanol aan de benzine gaat er bij het in contact komen met de buitenlucht een aanslag ontstaan. Ik heb daar uitgebreid met een monteur van gazonmaaiers over gesproken. Bij kettingzagen en bosmaaiers wordt daarom al vaak geen benzine gebruikt maar Aspen 2 of 4. Aangezien dit goedje 4 euro per liter kost is dit geen optie. Niet voor een beetje zitmaaier maar zeker niet voor een auto. Deze man adviseerde FUEL FIT van het merk Briggs en Statton.
Kost ongeveer 7 euro voor 250 ml. Dat is voldoende voor 75 liter benzine. Houd de benzine 2 jaar in conditie, en reinigt de carburateur.
Omdat oldtimers niet veel kilometers maken is het zelfs bij iedere tankbeurt te gebruiken. Kosten vallen dan erg mee. Ik heb het in mijn 2002 gebruikt omdat ik iedere keer de stationaire sproeier moest doorblazen. Ik heb nog geen echte ervaringen met dit toevoegmiddel omdat ik het pas 14 dagen gebruik maar gisteren de 2002 gestart en liep opvallend goed. Ik wil jullie op deze manier jullie toch wijzen op dit toevoeg middel omdat het in ieder geval geen kwaad kan en jullie jezelf ook hier en daar kunnen laten informeren. Dus FUEL FIT van Briggs en Stratton. (250 ml) Verkrijgbaar bij ieder verkooppunt van gazonzitmaaiers.

Reacties welkom.

Groeten,
Bert.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
japo
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Contacteer:

Re: mengsmering 02

Bericht door japo »

Welkom op het forum Bert,

Leuke auto en goede reactie op het verhaal uit het clubblad
Jan de Touringman

'73 2002 verona (poetsen) LPG (under construction)
'73 2002 inka (knallen) powered by Lupurace!!
'82 E21 318i
'71 2000 malaga (wat er nog van over is)
'72 2000 Tii sahara (gesloopt)
'04 E46 Touring
02fan
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Contacteer:

Bericht door 02fan »

Hoi Bert,

Goede aanvulling idd. Leuk om te lezen.

Gaan we je zien op aankomende clubevenementen? Hopelijk wel; tot dan!
www.bmwtrouwauto.nl
bmwtrouwauto@gmail.com
loentje
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Contacteer:

Bericht door loentje »

erg goede aanvulling, mooie auto ook!!
Al heb je 150 pk en een sportuitlaat, ik hoor liever het geluid van mijn automaat!

BMW 2000 Touring aut, ceylon
BMW E12 520 1973, ceylon
BMW E21 323i baur 1980, polaris
BMW E30 325i cabrio, delphin
BMW 2002 1969 bristol
BMW 2002ti 1971 malaga
BMW e46 325i touring 2001, Cosmoszwart
RichaRD350R
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Contacteer:

Bericht door RichaRD350R »

Een kennis doet een deel Castrol 747 in zijn benzine, hij rijdt met een 200tii met A4 Alpina. Dit geeft een smerende werking voor de pomp en de injectoren. Nooit teveel doen, dit"verarmt" het mengsel.
Zelf tank ik "altijd" Shell V power of Aral Ultimate (ron 98 en 102) en mijn laatste rit met Forté door de benzine. Ook bij m'n motor, nooit geen carburatie problemen meer, dat scheelt een hoop werk bij een V4 (RZ500).
M. Schreurs
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Contacteer:

Bericht door M. Schreurs »

Plaats reactie